Spycam Project / Tokyo-Berlin, 2012–17
HD-Video, 2′13′′, color, sound
Today, traditional snapshot photography is in crisis. While many great photographers, such as Daido Moriyama, have worked with the snapshot method in Japan, the process has become taboo as the public has become increasingly aware of the violation of personal rights. Similarly, all mobile phones sold in Japan cannot use the built-in camera application without making a sound. At the same time, however, security cameras are ubiquitous in the city, all streets are easily accessible via Google Maps Street View, and the Spycam app is one of the top-ranking applications in the Japanese App Store.
The Spycam app takes pictures at three-second intervals. During recording, the phone's display appears dark and silent, as if turned off. Working with the contradiction and tension mentioned above, I used the SpyCam app to create images that fall into themes of surveillance and voyeurism, as well as the traditional genre of candid and spontaneous snapshot photography. As such, the project is both a documentation and a challenge to current attitudes towards digital recording.
Just after I quit my previous job in 2012 due to the physical illness caused by the hard overtime work, I started to walk around the subway in Tokyo to take photos of people's faces using this app. This was continued in the public transportation in Berlin, where I moved to in 2013. As a video work, I combined the photos from Tokyo and Berlin, compared their facial expressions, put various words associated with the images we took, and arranged them like a word association game.
Spycam Project / Tokyo-Berlin, 2012–17
HDビデオ 2分13秒、カラー、サウンド
HDビデオ 2分13秒、カラー、サウンド
現在、伝統的なスナップ写真は危機に瀕している。日本では森山大道氏をはじめとする多くの優れた写真家がスナップ撮影の手法で活躍してきたが、個人の権利侵害に対する認識が高まるにつれ、その手法はタブー視されるようになった。日本では販売されているすべての携帯電話の内蔵カメラアプリケーションは、音を立てずに使用することができない。しかし同時に、街中には防犯カメラが至る所に設置され、Googleマップのストリートビューでは全ての道路が簡単にアクセスでき、日本のApp Storeではスパイカメラアプリがランキング上位にある。
スパイカメラアプリは3秒間隔で写真を撮影する。録画中は、携帯電話のディスプレイは消えているかのように暗くなる。矛盾と緊張感に働きかけながら、私はスパイカメラアプリを使い、監視や覗き見というテーマや、伝統的なスナップ写真のジャンルである自然な瞬間を捉えた写真を生み出した。このプロジェクトは、デジタル記録に対する現在の態度を記録し、挑戦するものである。
2012年に過酷な長時間労働による体調不良で前職を辞めた直後から、私はこのアプリを使い東京の地下鉄で人々の顔を撮影し始めた。2013年に移住したベルリンの公共交通機関でも撮影を続けた。映像作品として、東京とベルリンで撮影した写真を組み合わせ、表情を比較し、撮影した写真に連想される様々な言葉を当てはめ、連想ゲームのように並べていく。