I my na me: Typology of Photographers (2015)
Using John Baldessari's Commissioned Paintings (1969) as a starting point, this project explores how photographic education and life as a professional photographer affect the way we see and capture the world. At the same time, it expresses the homogenization, globalization, and anonymity of the photographic industry. In commercial photography, the photographic image is oriented toward a certain ideal (idea). In commercial photography, the photographic image is oriented toward a certain ideal (idea), which has been handed down through photographic education and has evolved to give satisfaction to the client and instill a desire to buy in the consumer. By juxtaposing a certain number of images, we can see what professional photographers share in today's photographic industry.
First, I selected one city in each of the 30 countries where IKEA has a presence (as of 2015), researched photographers, and recruited participants for the project. The participating photographers were asked to buy the same type of glass (VÄNLIG glass, 48cl (16oz), 6 pac set) at their local IKEA store, look inside the glass, focus on the country of origin label, and take a photo on the theme of "everyday life. The name of each photographer was kept anonymous, and "genre of photography / camera model / city (= country of origin of the photo)" was indicated. The circles on the glass are the focus finders of the cameras and also the flags of the countries of origin of the cameras, which accounted for more than 90% of the cameras used. The meaning of the title "I my na me" is "ambiguous eyes," and it is also a personal pronoun of a huge variety unique to the Japanese language.
The title "I my na me" implies "ambiguous eyes (ai mai na me / 曖昧な目) " in Japanese and also a personal pronoun with a huge variety of meanings unique to the Japanese language. It is also a reference point to a trend that originated in a kind of naturalism, such as the private novels of the Meiji era and the "private photography" of the 1970s, in which writers confessed and described the events of their daily lives.
I my na me:写真家のタイポロジー(2015)
写真
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プロの写真家の世界の見方、いわゆる「写真家の目」への興味から始まったこのプロジェクトは、ジョン・バルデッサリのCommissioned Paintings(1969)を手がかりに、写真教育、あるいはプロの写真家として生活することが、世界の見方、 切り取り方にどのような影響を及ぼすのかを探り、また同時に写真産業における均質化、グローバリズム、匿名性を表現。
商業写真において、写真イメージはある種の理想(イデア)を志向する。それは写真教育を通じ脈々と受け継がれ、クライアントに満足感を与え、消費者には購買意欲を植え付けることを目指し進化してきた。このプロジェクトでは、一定数のイメージを並列に並べることに より、現代の写真産業においてプロ写真家が共有しているものを浮かび上がらせる。
まず、IKEAが進出している30ヶ国(2015年時点)から各1都市を選び、写真家をリサーチし、プロジェクト参加者を募集。参加カメラマンには、地元のIKEAで特定のグラス(VÄNLIG glass, 48cl (16oz), 6 pac set)を購入してもらい、グラスの中を覗きながら原産国表示にピントを合わせ、「日常生活」をテーマに写真を撮影してもらった。各写真家の名前は匿名とし、「撮影ジャンル / 使用カメラ機種 / 都市名(= 写真の原産国)」を表示。グラスの円が示すものは、カメラのピントファインダーであり、使用されたカメラのうち90%以上を占めるカメラの原産国の国旗でもある。タイトルの「I my na me」の意味は「曖昧な目」であり、日本語独自の膨大な種類の人称代名詞でもある。
また、日本で明治時代に起こった私小説、また70年代の「私写真」といった、作家の日常生活の出来事を告白し描写する、一種の自然主義を源流とした潮流をリファレンス・ポイントとしている。